Om du ångrar ett köp hos oss gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, även kallad ångerrättslagen.
Vi vill att hanteringen ska vara så enkel och smidig som möjligt för båda parter. Vid ett ångrat köp har både säljare och köpare vissa skyldigheter som måste uppfyllas enligt lagens bestämmelser. Vi skickar alltid ut information om ångerrätten samt en ångerblankett via e-post till alla våra privatkunder i samband med varje köp.

Vi rekommenderar att du är varsam med både produkten och originalförpackningen om du planerar att returnera varan. Det ger en trygg och säker returhantering.

Vill du returnera en vara?

Klicka på profilikonen i navigationsmenyn, eller gå till sidan för Retur och ångerrätt och begär en retur.

Du kan också klicka här.

Logga in på ditt konto:

  • I fältet "E-post", skriv in din e-postadress och klicka sedan på "Fortsätt".
  • Öppna e-postmeddelandet från vår butik i din inkorg och kopiera den sexsiffriga bekräftelsekoden som står i meddelandet.
  • Gå tillbaka till webbutiken och skriv in den sexsiffriga bekräftelsekoden.
  • Klicka på den order du vill skicka en returbegäran för.
  • Om din order innehåller flera produkter, välj de produkter du vill returnera.
  • Välj en returorsak och lägg till en kommentar till oss. Vi tar gärna emot feedback om något är fel med produkten.
  • Klicka på "Skicka begäran".

Om din returbegäran godkänns och kräver frakt, kommer du att få ett e-postmeddelande med fraktinstruktioner och en returfraktsedel.

Fäst returfraktsedeln på paketet och lämna in det hos PostNord.

Kom ihåg att spara inlämningskvittot ifall paketet skulle försvinna och använd spårningsnumret för att följa returen tills den når oss.

När produkten har returnerats kommer du att få beloppet återbetalt.

OBS! Vid användning av vår returfraktsedel kommer ett belopp på 89 SEK att dras från återbetalningen.

Viktigt att veta om ångerrätten:

  • Ångerrätten innebär att kunden själv står för returfrakten (enligt Ångerrättslagen § 8, punkt i). Om produkten inte kan returneras som vanlig post rekommenderar vi att du använder PostNord för information och hantering av större paket. Har du som kund aktivt valt en annan typ av frakt än den som vi rekommenderat, är det du som står för den extra kostnaden (enligt § 24).  
  • För att ångerrätten ska gälla måste du meddela oss inom 14 dagar från att du mottagit varan (enligt § 21). Produkten ska sedan skickas tillbaka utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du ångrar köpet (enligt § 25).

  • Om produkten har hanterats mer än nödvändigt för att fastställa dess funktion, egenskaper eller art, har vi rätt att dra av en värdeminskning vid återbetalningen (enligt § 25).

  • Ångerrätten gäller endast privatpersoner. Företag och näringsidkare som handlar i tjänstens syfte omfattas inte av ångerrätten (enligt § 1).

Aktiv handling krävs

För att ångerrätten ska vara giltig krävs att du gör en aktiv handling – det ska inte finnas någon tvekan om att du vill ångra köpet. Genom att kontakta oss aktivt kan vi hantera ärendet snabbt och effektivt, i enlighet med lagen (jfr. 14-dagarsfristen i § 11).

Hur ångrar jag mig innan ordern har packats eller skickats från vårt lager?  Kontakta kundservice och be dem att radera hela ordern. Om kundservice bekräftar att ordern har raderats, har du ångrat dig. För din egen skull kan det vara bra att spara en kopia av e-postmeddelanden och information om vem du har pratat med i samband med att du ångrade köpet, i minst 14 dagar. 

Hur ångrar jag ett köp? 

Innan ordern har skickats:
Kontakta vår kundservice och be om att hela ordern tas bort. När du får bekräftelse från oss att ordern är raderad, är köpet ångrat. För din trygghet rekommenderar vi att du sparar ett mejl eller notering om vem du har pratat med, samt tidpunkt, i minst 14 dagar.

Innan paketet hämtats ut:
Skicka ett mejl där du anger att du ångrar din beställning och uppge ordernummer. Vi bekräftar om köpet omfattas av ångerrätten. Du behöver inte göra något på utlämningsstället – paketet returneras till oss och hela beloppet krediteras. Kontakta vår kundservice för att få kostnadsfri returfrakt.

Efter att du hämtat paketet:
Kontakta oss via mejl eller telefon inom 14 dagar från att du tagit emot produkten. Returnera varan så snart som möjligt.
OBS! Allt innehåll i förpackningen måste skickas tillbaka i samma skick och mängd som du mottog det. Återbetalning sker normalt inom 5–7 arbetsdagar efter mottagen retur.

Vi rekommenderar att du skickar returen som spårbart paket via exempelvis PostNord, så att du kan följa försändelsen tills den når oss.

 

Passiv handling- Om du inte hämtar ut din order

Att inte hämta ut din beställning räknas inte som att du utnyttjar din ångerrätt. Vi får i så fall ingen information om varför paketet inte har hämtats, vilket innebär att du inte uppfyller kraven enligt lagen. När paketet returneras till oss som outlöst krediteras ordern, men du debiteras för både tur- och returfrakt samt ett hanteringsarvode på 250 kr för att täcka våra kostnader.

Kontakta oss

Du kan meddela att du vill ångra ditt köp under våra öppettider:

Mandag - fredag kl 0800 - 1700
Lördag, söndag och helgdagar är det stängt.

Kundtjänst finns redo att hjälpa dig inom dessa tider:
E-post: post@teleoutlet.se
Telefon: +47 21 89 75 75

Få nyheter och erbjudanden först

Få nyheter, erbjudanden och information om give-aways före alla andra.