Kategorier
FAQ (Vanliga frågor) Produktkvalitet Kvalitetskontroll Vanliga frågor Varför köpa en begagnad telefon? Butiksinformation Integritet Ångerrätt och 30 dagars öppet köp Service och reklamationFAQ (Vanliga frågor)
Produktkvalitet
Produktens skick
Säljer ni även helt nya mobiltelefoner?
Ja! Även om vi på Teleoutlet.se främst specialiserar oss på begagnade och nästan nya mobiltelefoner, erbjuder vi även ett urval av helt nya produkter. När en mobiltelefon är märkt som "Helt ny" betyder det att den kommer direkt från tillverkaren – i oöppnad, fabriksförseglad originalförpackning. Du får alltså en produkt i samma perfekta skick som om du hade köpt den direkt från tillverkaren eller hos en annan återförsäljare, online eller i fysisk butik i Sverige.
Vad innebär det när en telefon är "som ny" men utan originalförpackning?
Mobiltelefonerna i den här kategorin är i nyskick, vilket innebär att de ser ut och fungerar som helt nya – men säljs utan originalförpackning och laddare.
De kallas ibland även för "A+" eller "Grade S".
Alla telefoner levereras med 100 % batterikapacitet och 2 års garanti, precis som vid köp av en ny mobil. Ett perfekt val för dig som vill ha känslan av en ny telefon – till ett bättre pris!
Mycket fint skick
Dessa mobiltelefoner är mycket varsamt använda och har inga synliga tecken på slitage – de ser nästintill nya ut.
De levereras med minst 90 % batterikapacitet, utan laddare och hörlurar, och säljs med 2 års garanti.
Ett utmärkt val för dig som vill ha hög kvalitet till ett lägre pris!
I den här kategorin får du extra mycket mobil för pengarna. Dessa telefoner är klassificerade som "Grade B" enligt standarden som används vid handel med begagnad elektronik.
De är mycket fint använda och har endast normalt slitage – till exempel mindre repor på skärm, ram eller baksida som endast syns vid noggrann granskning.
Alla funktioner är fullt testade och fungerar som de ska. Telefonerna levereras utan laddare och hörlurar, men tillbehör finns att köpa till flera av våra modeller.
Du får alltid minst 85 % batterikapacitet och 2 års garanti.
Och skulle något inte stämma – hör bara av dig till vår kundservice, så löser vi det snabbt och smidigt tillsammans!
Vad innebär ”Grade C” – och är det ett bra val?
Ja – om du vill göra ett riktigt prisvärt köp! Telefoner i denna kategori har en kraftigt reducerad prislapp, och är klassificerade som "Grade C" enligt branschstandard för begagnad elektronik.
De kan ha tydligare kosmetiska märken som repor på skärmen eller små bucklor i ramen. Men oroa dig inte – det är endast kosmetiskt och påverkar inte funktionaliteten.
Alla funktioner är noggrant testade och fungerar som de ska. Telefonerna säljs utan laddare och hörlurar, men tillbehör finns att köpa till flera av våra modeller.
Du får minst 80 % batterikapacitet och 2 års garanti – och som alltid: skulle något inte stämma, är vår kundservice redo att hjälpa dig snabbt och smidigt.t.
Kvalitetskontroll
Alla begagnade mobiltelefoner måste godkännas genom vår kvalitetskontroll innan de kan säljas igen i vår webbutik. Här kontrolleras telefonen noggrant, både tekniskt och estetiskt, notera att mindre slitage kan uppstå. Kvalitetskontrollen innebär blant annat kontroll av:
• Av-och på-knapp
• Mobiltelefonknappar och pekskärm
• Nätverks- och WiFi-anslutning
• Kamera (fram och bak)
• Högtalare och mikrofon
I tillägg har vi kontrollerat att:
• Telefonen är återställd och att allt innehåll har raderats
• Telefonen inte är låst till en operatör
• Telefonen inte har några betydande skador (sprickor, bucklor, stora repor)
• Fuktindikatorerna har inte aktiverats (ingen vätskeskada)
Vanliga frågor
Allmänt vanliga frågor
Nej
Vi bedriver endast nätbaserad handel och våra varor skickas från ett centrallager utanför Oslo. Det är därför inte möjligt att hämta varor i butik eller direkt på vårt lager.
Varor som finns i lager packas samma dag som du beställer, förutsatt att beställningen läggs före kl. 14:00. Leveranstiden varierar från 2–3 dagar i södra Sverige till 3–5 dagar längre norrut.
Om du vill betala med Klarna är det inte möjligt att beställa via kundtjänst. Detta beror på att du i beställningsprocessen måste tillhandahålla känslig information i samband med betalning.
Våra webbutiker är krypterade webbplatser som säkerställer en säker handel.
Kundtjänst kan naturligtvis hjälpa till med svar på frågor om en beställning i en onlinebutik där man valt Klarna som betalningsmetod, om det finns saker du undrar på vägen.
Förpriset är det pris som är överstruket på produktsidan – ofta kallat rekommenderat pris eller ordinarie pris. Det visar vad telefonen vanligtvis kostar utan rabatt och ligger till grund för den procentuella besparing du ser till vänster.
Förpriset är det pris som tillverkaren rekommenderar och som vi hämtar direkt från deras information.
Om beställningen ännu inte är packad kan vi i vissa fall byta färg eller ta bort delar av beställningen.
Om större ändringar krävs kan vi istället avbryta ordern så att du kan beställa igen.
Om du är osäker rekommenderar vi att du kontaktar vårt kundcenter för information om vad som är möjligt i din beställning.
Efter att varan har levererats har du 30-dagars öppet köp där du kan välja att returnera varan.
I princip är det inte möjligt att byta varor, men du kan beställa rätt varor enligt en godkänd ångerrätt.
Nej det går inte. Beställningar behandlas omedelbart. Det är således inte möjligt att utföra en samlad leverans av olika beställningar.
Om du å andra sidan kontaktar kundtjänst tidigt efter beställningen är det möjligt att beställningarna kan makuleras så att du kan göra en ny komplett beställning för att säkerställa en total leverans.
Detta förutsätter att beställningen inte har behandlats ännu.
Av säkerhetsskäl är det inte möjligt att ändra leveransadress på din beställning om den har beställts med en Klarna-faktura. Detta för att förhindra bedrägeri och stöld.
Nej, vi levererar endast till adresser i Sverige.
Om ordern inte är packad, kan du ta kontakt med kundservice som kan utföra avbeställningen.
En order som är färdigpackad kan inte avbeställas.
Efter att varan har blivit levererad, har man 30 dagars öppet köp där man kan välja att returnera varan.
Om du önskar en snabbare ångerrättshantering kan du neka att motta paketet på uthämtningsstället istället för att hämta ut paketet och returnera den i en ny försändelse.
Om vi får den direkt i retur från uthämtningsstället kommer det gå snabbare i hanteringen hos oss.
Ibland kan fel inträffa och fel produkt levereras i förhållande till avtalet. Då fixar vi det så fort vi kan.
Om du har fått någon annan vara än den du har beställt är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst så snart som möjligt så att vi kan ordna retur och leverans av rätt vara.
Tyvärr händer det vid sällsynta tillfällen att varor försvinner med posten.
Alla våra försändelser skickas med spårningsnummer. Spårningsnumret finns på din sida.
Om du misstänker att detta har hänt med din leverans, vänligen kontakta vårt kundtjänstcenter.
Vi kommer sedan att vidta åtgärder för att få dig en ny artikel levererad så snart som möjligt.
För närvarande har vi en presentkortslösning i vår webbutik!
För att handla i vår webbutik måste din webbläsare acceptera cookies. Cookies är en liten textfil som tillfälligt lagrar information på din dator.
Filen används till exempel för att lagra inloggningsuppgifter, komma ihåg innehåll i kundvagnen eller registrera var användaren rör sig på sidorna. Detta gör det möjligt för
oss att bättre anpassa sidorna för varje användare.
Så det är inte ett program och kan därför inte skada din dator.
Se din webbläsares dokumentation för information om hur du aktiverar/inaktiverar cookies.
Våra varor är gjorda för användande i Europa och ska därför fungera optimalt i denna region.
Ta gärna kontakt med kundservice om du har frågor gällande detta.
Vi rekommenderar ändå att kontakta producenten direkt för mer information kring eventuella regionsbegränsningar.
Om du har frågor gällande kostnader kring mobilanvändande utomlands kan du kontakta din mobiloperatör för mer information kring detta.
Tyvärr kan vi inte ta emot din gamla mobiltelefon hos oss.
Om den fortfarande fungerar kan du behålla den som en reservtelefon, ge bort den till någon eller sälja den privat.
Mobiltelefoner klassas som elektriskt och elektroniskt avfall (EE-avfall), och om de inte fungerar bör de lämnas in på en återvinningsstation för säker hantering.
Batteriets skick kan variera något, men alla telefoner vi säljer måste ha mer än 85 % kapacitet i nyskick.
Vad betyder det?
När batteritillståndet minskar kan detsamma hända med mobiltelefonens förmåga att prestera maximalt.
Batteriets skick kan variera något, men alla telefoner vi säljer måste ha mer än 85 % kapacitet i nyskick.
Vad betyder det?
När batteriets kondition försämras kan även mobiltelefonens prestanda påverkas. Om batteriets kapacitet är över 80 % kan telefonen ändå prestera maximalt, vilket innebär att den fungerar nästan som om batteriet vore helt nytt.
I betygsättningen ovan tas inte hänsyn till användningstid, laddningscykler eller batteriets kondition – endast telefonens yttre skick avgör om den hamnar i klassificering A, B eller C.
I kategorin "Som nytt" måste batteriet vara nästan fabriksnytt. I kategorin "Helt nytt" är batteriet helt nytt.
Läs mer om kategorierna längre upp på sidan.
Garantin på 2 år innebär att reparation eller ersättning av ny vara täcks om produkten har fel eller brister som inte beror på dig som köpare.
Om du skulle ha oturen att få en vara med fel som upptäcks inom två år efter mottagandet, är det bara att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med en lösning på problemet.
Observera att garantin endast gäller vid användning av auktoriserad verkstad efter överenskommelse med Teleoutlet. Om du väljer att använda en icke-auktoriserad verkstad sker detta på egen risk, och garantin upphör då att gälla.
Efter garantiperioden på två år omfattas du som konsument av konsumentköplagen, som ger dig fem års reklamationsrätt på mobiltelefoner.
Om du väljer att använda dig av en o auktoriserad verkstad, görs detta på eget ansvar. Garanti vill isåfall falla bort.
Efter 2 år är man som konsument täckt av konsumentköpslagen som har lagsatt 5 år reklamationsrätt
på mobiltelefoner.
Varför köpa en begagnad telefon?
Varför köpa en begagnad telefon?
Miljön
Mobiltelefoner som har köpts helt nya från försäljningsställen i Sverige returneras kontinuerligt. Istället för att lägga dess på hög så har vi hittat en lösning där vi kan sälja dessa artiklar igen till ett mycket lägre pris. Återanvändning är inne, och genom att köpa en begagnad mobiltelefon bidrar du som kund till att ta hand om
miljön!
Priset
Det är just priset som gör detta till en bra affär för dig som kund. Hos oss kan du få mobiltelefoner av de flesta typer till ett mycket bra pris. Räckvidden och tillgängligheten för de olika modellerna varierar beroende på vad vi kontinuerligt får från returvaror. Priset tillsammans med urvalet varierar beroende på vilken kategori varan har.
Kvalitetskontrollen utförs av våra tekniker och enligt tillverkarens riktlinjer.
Om det har gjorts en reparation på telefonen har reparationen utförts av en auktoriserad verkstad.
Detta innebär att verkstaden är godkänd av tillverkaren för att utföra reparationer och att endast originaldelar används för reparationer.
På samma sätt som med HELT NYA telefoner har du också 2 års garanti och 5 års garanti på telefoner som säljs som begagnade
Butiksinformation
Teleoutlet grundades 2015 som en separat filial under One2cel AS, som är en oberoende återförsäljare av mobiltelefoner och tillbehör, på uppdrag av våra partners.
One2cel AS grundades den 1 juni 2010 och är ett dotterbolag till det norska företaget Modino AS. Modino är en av Norges största distributörer av mobiltelefoner och tillbehör, vilket innebär att One2cel som återförsäljare har god tillgång till de produkter som du kan se på teleoutlet.no.
One2cel har sitt huvudkontor med lager i Oslo, medan kundcentret ligger i Osen kommun i Trøndelag.
One2cel är en oberoende tjänsteleverantör och våra partners är konkurrenter till varandra. Vi bygger vårt samarbete på förtroende och värderar integritet på alla nivåer.
Våra produkter och tjänster utvecklas och anpassas efter våra partners önskemål och behov. Tillit är viktigt för oss och något vi har byggt upp sedan starten 2010.
One2cel är mycket engagerade i att behandla alla våra kunder på ett professionellt sätt. När du kontaktar oss kan du vara säker på att din förfrågan får vår största uppmärksamhet.
Vi vill alltid ge dig som kund en positiv upplevelse när du är i kontakt med oss.
Vårt lager ligger utanför Oslo i Norge och vi skickar varor varje dag.
Om du gör din beställning inom tidsfristen kommer vi att packa och skicka din artikel till dig samma dag - så länge den finns i lager.
Teleoutlet kan, i samarbete med Klarna, erbjuda följande betalningsalternativ:
- Direktbetalning
- Kortbetalning med VISA och MasterCard
- Uppskjuten betalning i 3 månader
- Delbetalning från 6 till 24 månader, eller i din egen takt, för belopp över 2 500 SEK
- Få först – betala senare
- Faktura med 14 dagars eller 1 månads betalningsvillkor (efter godkänd kreditprövning)
Det är säkert och enkelt att betala med kort hos oss. Vi accepterar VISA och MasterCard. Du anger ditt kortnummer, utgångsdatum och verifieringskod (CVV2) på kortets baksida, och betalningen genomförs snabbt och tryggt.
Vi samarbetar med Klarna för att säkerställa en snabb och säker hantering av din kortinformation. Under hela betalningsprocessen kan ingen annan se ditt kortnummer.
Auktorisering
När du gör en beställning hos oss görs en auktorisering på ditt kort. Det innebär att vi kontrollerar att kortet är giltigt och att det finns tillräckligt med pengar för köpet. Vi reserverar sedan det belopp du ska betala. Under reservationsperioden finns pengarna fortfarande på ditt konto, men de är reserverade för One2cel så länge beställningen behandlas.
Avbrytande av beställning
Om du avbryter en beställning släpps reservationen, och pengarna frigörs tillbaka till ditt kort (normalt inom 5–7 arbetsdagar). Pengarna dras från ditt konto först när vi har packat klart varorna och förberett paketet för avsändning.
Reservationer
Vi förbehåller oss rätten att göra kontroller i samband med korttransaktionen när vi anser det nödvändigt, inklusive att neka leverans utan ytterligare förklaring om kortuppgifterna inte kan verifieras.
Kreditering
Vid återbetalning av hela eller delar av en beställning som betalats med Visa/Mastercard görs krediteringen tillbaka till samma kortnummer. Vi kan inte betala tillbaka till bankkonto. Återbetalningar vid avbokning på grund av försenad leverans eller reklamation sker inom 14 dagar.
Integritet
Vi lagrar ingen information om ditt kreditkort. Informationen du
tillhandahåller för onlinebetalning kommer endast att kopplas till den order du utför.
Kontakta vår kundservice på telefon 08-40 000 880 eller e-post: post@teleoutlet.se
Ångerrätt och 30 dagars öppet köp
Om du ångrar ettköp hos oss gäller lagen om ångerrätt. Vi vill att hanteringen ska vara så enkel som möjligt för båda parter. Vid ett annullerat köp har säljaren och
köparen vissa skyldigheter som måste uppfyllas i enlighet med bestämmelserna i ångerrätten. Vi skickar information till alla våra privata kunder via e-post om
ångerrätten och ångerrätten för varje köp som görs hos oss.
Vi rekommenderar att du tar hand om artikeln och originalförpackningen om du vill returnera artikeln på ett säkert och säkert sätt.
Teleoutlet erbjuder nu också ytterligare 30 dagars öppet köp!
För att du ska kunna returnera varorna måste de vara i samma skick och mängd som vi skickade dem till dig. Varorna måste vara väl förpackade så att produkterna inte skadas vid leveransen tillbaka till oss. Packa in varorna väl. Du som kund är ansvarig för att varorna kommer intakta och bär risken för skador på produkten när den skickas tillbaka till oss. Observera att originalförpackningen inte får användas som ytterförpackning/ytterkartong. Varan måste returneras till oss komplett, vilket innebär att tillbehör, produktförpackningar, innerförpackningar etc. måste ingå i returen. Vi förbehåller oss rätten att genomföra en värdeminskning som motsvarar produktens eventuellt förändrade skick efter att den mottagits av oss. I händelse av att produkten är kundanpassad eller specialanpassad för en specifik kund gäller inte rätten till byte, öppet köp eller ångerrätt. Vid en godkänd retur kommer köpeskillingen att återbetalas till dig som kund. Återbetalningen sker till det konto som angavs vid betalningstillfället inom 14 dagar efter att vi mottagit din retur. Du kan ge oss information om att du ångrar ditt köp.
Våra öppettider: Måndag - fredag 09.00 - 16.00 Lördag, söndag, helgdagar är stängt. Kundtjänst är alltid redo under öppettiderna att ta emot din förfrågan.
E-post: post@teleoutlet.se Telefon: 08-40 000 880
Ångerrätten föreskriver att kunden själv ska bära kostnaderna (jfr. Ångerrätten § 8, punkt i). Om varorna inte kan returneras med normal post rekommenderar vi Postnord.se
för mer information och implementering av retur av större paket. Om konsumenten uttryckligen har valt en annan typ av leverans än vad som rekommenderas är detta en kostnad som bärs av kunden (jfr. Ångerrätten § 24). Ångerrätten
föreskriver att anmälan har sänts till säljaren inom 14 dagar efter mottagandet av leveransen (jfr. Ångerrätten § 21). Konsumenten ska utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter anmälan om ångerrätten returnera varorna (jfr Ang. Ångerrätten 25 §)
Ångerrätten ger handlare rätten att debitera kunden om produkten har utsatts för ett minskat värde som ett resultat av användning utöver vad som är nödvändigt för att bestämma produktens natur, egendom och / eller funktion. (jfr Ang 25).
Lagen gäller endast konsumentköp. Ångerrätten kan därför inte användas av företag eller andra som har agerat som en del av affärsverksamheten .. (jfr. Ångerrätten § 1).
Aktiv åtgärd
Det förpliktar en aktiv åtgärd från dig på ett sådant sätt att det inte råder
någon tvekan om att du utnyttjar din ångerrätt. Med en aktiv åtgärd kan vi
behandla ärendet på ett snabbt och effektivt sätt för båda parter, i enlighet med lagen om ångerrätt (* 14 dagars tidsfrist som anges i 11 § i lagen om ångerrätt).
Service och reklamation
Reklamation – Lagen om konsumentköp av den 21 juni 2002
Om ett fel upptäcks måste konsumenten inom rimlig tid efter det att han eller hon upptäckte, eller borde ha upptäckt det, meddela säljaren att han eller hon kommer att åberopa felet (klagomål). Tidsfristen för reklamation är dock inte kortare än två månader från den tidpunkt då konsumenten upptäckte bristen.
Reklamationen måste göras senast två år efter det att konsumenten tog över produkten. Om produkten, eller delar av produkten vid normal användning, är avsedd att vara betydligt längre än två år, är tidsfristen för reklamation fem
år. Om konsumenten inte annonserar i tid går rätten att göra felanmälan
förlorad. Ett fel som uppträder inom sex månader efter det att konsumenten övertagit produkten (normalt leveranstiden) bör antas ha funnits vid tidpunkten för riskövergången. Anmälan om defekta
produkter kan förmedlas till oss muntligt eller skriftligt. För bevisändamål rekommenderar vi att klagomålet skickas till oss skriftligen.
Om det finns ett fel i produkten och konsumenten har annonserat inom ovannämnda tidsfrister kan konsumenten vidta följande åtgärder för brist:
Under vissa förutsättningar välja mellan korrigering eller återleverans Om felet är betydande (förutsättning för att varan är i samma skick och kvantitet, § 51).
Om kriterierna för att häva köpet är i enlighet med konsumentköplagens
reklamationsregler ska det överenskomna beloppet och eventuella transporter återbetalas inom 1 dagar från det att varorna registreras mottagna till oss Kräva ersättning
Om säljarens rättelse eller ersättning kommer att leda till att konsumenten blir avskuren från att använda produkten i mer än en vecka (vi tolkar att detta löper från det att produkten avyttras till One2cels lager) har konsumenten under vissa
förutsättningar rätt att kräva att en ersättningsprodukt görs tillgänglig på
säljarens bekostnad. Som allmän regel har säljaren inte rätt att göra mer än två försök till rättelse eller återleverans för samma brist.
Om det inte finns något fel får säljaren endast kräva betalning för undersökningar som har varit
nödvändiga för att avgöra om det finns ett fel och betalning för reparation av produkten, om säljaren har gjort konsumenten uttryckligen
medveten om att han eller hon själv måste täcka sådana kostnader, § 30.
Säljaren följer konsumentreklamationenskommitténs beslut i händelse av tvist.
Få nyheter och erbjudanden först
Få nyheter, erbjudanden och information om give-aways före alla andra.